Monday, October 04, 2010

Pepatah atau Perumpamaan?

2

Tetiba ja saya teringat pertemuan saya dengan pak cik yang buat katering makanan di Tenom minggu lalu. Sorry, entri kali ni saya mau pakai bahasa rojak. Pedulik la, 1Malaysia juga kan. Paham nda paham pa boleh buatla kan. Kasi paham ja.

Mau dijadikan cerita, pada mulanya saya memang tidak tau siapa yang saya boleh hubungi untuk membekalkan makanan bagi mesyuarat yang akan kami jalankan di Tenom. Bingung sudah ni tapi tetiba teringat yang dulu pernah Pusat Kebudayaan Tenom, Pulong pernah bagi saya satu quotation. Check balik so, jumpala ni katerer namanya Mekar Abadi Enterprise. Kebetulan kami memang pegi Tomani, menyinggah la di Tenom and mencari la tuan punya ni katering. Okay, kasi pindik ja la ni cerita k.

Dia jemput la kami pergi ke rumah dia sebab dia berurus niaga direct dari rumah. Kami pun interview la dia sebab perniagaan dia yang pada mulanya hanya kecil-kecilan tapi akhirnya dia membekalkan makanan pada ramai orang termasuk function2 yang melibatkan YB dan menteri2 sekalian. Cerita punya cerita terkeluarla peribahasa ka perumpaan tentang kucing yang dia sifatkan sebagai bermulanya alkisah perniagaan dorang sekeluarga ni. Oh ya, for info pak cik ni ada 13 orang anak termasuk 3 anak angkat yang dia jaga seperti anak sendiri. Disekolahkan dan dibelanjakan sepenuhnya. Murah hati maka murah rezeki bah ni pak cik sefamili. Wife dia punya suara memang rock.

Menurut beliau, dorang memang tiada rancangan untuk berniaga. Segalanya bermula apabila, ada sorang perempuan bercerai dengan laki dia dan mau menumpang di rumah dorang. Kebetulan wife pak cik ni biasa juga la dengan peremuan ni. So, dorang pun kasi la ni perempuan stay di rumah dorang. Masa tinggal di rumah dorang, perempuan ni pergi bekerja di sebuah kedai makan and hari2 bos dia suruh beli kuih untuk dijual semula di kedai makan tersebut. Hari2 pun begitu so timbullah idea ni perempuan untuk mengajak wife pak cik ni membuat kuih dan menjual di kedai makan tersebut. Daripada hari2 dia pegi beli dengan orang lain bagus lagi dorang buat sendiri, ada juga la untung RM2 - RM4 ringgit sehari (masa tu nilai duit tinggi lagi, beli kuih pakai RM0.10 pun boleh dapat 3 mungkin). Bermula dari situlah dorang stat berniaga makanan ni. Dengan bantuan perempuan yang dorang tolong tu, dorang pun semakin lama semakin maju, dorang buat tender kantin sekolah dan ambil peluang yanga ada. Tu la yang beliau bilang, "Kalau kucing datang rumah kita minta makan, bagila makanan pada kucing tu, kalau kita ada lebihan atau sisa. Manalah tau tu kucing boleh tangkap tikus di rumah kita. Kalau dah kasi makan, mencuri pulak, lain lah cerita. Kena halau ja la dari rumah kita"...  

First time saya dengar perumpaan begini o tapi interestingkan? What do you think?

Love,

2 comments:

  1. sebab aku bagi makan kucing-kucing datang lah maka aku ada 8 ekor kucing semuanya sekarang, belum lagi termasuk yg tengah pregnant. Tapi tikus diorang tak tangkap pun, anak ayam bapa ku adalah. Nak halau dah lekat, nak simpan pun berat. bagi makan je lah, sisa pun. hehe

    ReplyDelete
  2. ngam juga tu supaya tak membazirkan sisa makanan begitu saja.. di belakang rumah aku pun sealalu banyak kucing-kucing datang melawat dan tak tangkap tikus jugak.. he he he... kesimpulannya, adakah perumpamaan ini boleh digunapakai? saya pun tak tahu... pandai2 la pikir sendiri.. (^___*)

    ReplyDelete

Disclaimer

The materials in this blog is a personal thoughts, ramblings from the author with some link to the other sources website.

Reproduction, distribution, republication, and/or retransmission of material contained within this blog are prohibited unless the prior written permission from author of this blog.

(c) rosesdailyjournal.blogspot.com / rose.ragai@gmail.com

Blog Archive